Magazines, waarom je anno 2018 ook een online versie moet hebben

Het magazine is als mediavorm al honderden jaren oud. Waar het eerst voornamelijk een middel was om nieuw talent onder schrijvers een podium te geven met tekst als dominante communicatievorm, wordt het tegenwoordig vaak ingezet als bron van inspiratie waarin beeldmateriaal een grote rol speelt. Beeld en tekst worden gecombineerd en kunnen op een fraaie manier worden vormgegeven.

Wij bieden een digitale versie van deze traditionele mediavorm. In dit artikel maak je kennis met ons online magazine en de toegevoegde waarde hiervan ten opzichte van de offline versie.

Ja leuk, maar wat is het eigenlijk?

V1 creëert al lange tijd offline magazines, maar biedt ook een online versie. Het is letterlijk een online weergave van een magazine, een deel van de website die is opgemaakt zoals een magazine met speciale navigatie om het gevoel van ‘bladeren’ te creëren. Vanuit V1 zijn er twee mogelijkheden voor het ontwerpen van een online magazine; custom made en het gebruikmaken van het V1 template. Hieronder leggen we uit wat de verschillen zijn:

  • Custom made: we starten vanaf nul en bouwen het magazine geheel naar wens van de klant. De klant krijgt een uniek ontwerp en alle functionaliteiten die hij noodzakelijk acht.
  • Template: de klant maakt gebruikt van het V1 template. Het template wordt aangepast aan de huisstijl van de klant, maar is beperkt tot de functionaliteiten die het biedt.

De kracht van online

Het online magazine heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van de offline versie. Eén daarvan is het gemakkelijk kunnen toevoegen van extra pagina’s. Vaak is het online een kwestie van reproductie met kleine aanpassingen in de opmaak en het vullen met nieuwe content en afbeeldingen. Er komen geen extra drukkosten bij en het hoeft niet geheel opnieuw opgemaakt te worden. Vervolgens kan iedereen die gebruikmaakt van internet het gratis bekijken. Je zit niet gebonden aan een maximum bereik omdat er budgettechnisch slechts een beperkte oplage kan worden gedrukt.

“Het is letterlijk een online weergave van een magazine, een deel van de website die is opgemaakt zoals een magazine met speciale navigatie om het gevoel van ‘bladeren’ te creëren.”

Daarnaast is de online versie een sterke aanvulling op het offline magazine. Wat offline niet aan bod kan komen door gebrek aan ruimte, kan online worden gepresenteerd. Daarop inspelend kunnen er offline goede verwijzingen worden gemaakt naar online en uiteraard zorgen wij voor herkenning en consistentie in stijl. Liever alleen een online magazine? Dat kan natuurlijk ook! Je bent absoluut niet verplicht om ook een offline magazine af te nemen al adviseren wij om goed na te gaan of de combinatie offline en online niet een grote meerwaarde kan zijn.

Het proces

Het creatieproces van een online magazine begint met het bepalen van de verwachtingen, doelen en globale strekking. Dit gebeurt in de fase ‘onderzoek & vraag’. Het is echter afhankelijk van eventueel eerdere samenwerkingen hoe uitgebreid deze fase opgezet dient te worden. Hebben wij de huisstijl ontworpen en een offline magazine geproduceerd? Dan is er veel meer input en kunnen we snel schakelen. Is dit niet het geval, dan zal eerst nader kennis gemaakt moeten worden om jouw wensen in kaart te brengen. In fase 2 ‘strategie & beeldvorming’ wordt de input uit fase 1 concreet gemaakt in een plan.

Wanneer er voldoende inzicht is, starten we met een visuele vertaling in fase 3. Hierin worden enkele pagina’s uitgewerkt en aan je voorgelegd waarop vervolgens feedback gegeven mag worden. Wanneer er akkoord is gegeven op het ontwerp, kan het bouwen beginnen.

Wat verwachten we van jou?

De input komt vanuit de klant. Jij bepaalt de onderwerpen/rubrieken en levert de teksten en het beeldmateriaal aan. Mocht het wenselijk zijn dat wijzelf het beeldmateriaal erbij zoeken, dan behoort dit tot de mogelijkheden. De tekst dient echter zelf te worden aangeleverd. Jij bent immers specialist op jouw gebied en kan daardoor de beste inhoud leveren.

“Het creatieproces van een online magazine begint met het bepalen van de verwachtingen, doelen en globale strekking.”

V1 zal vervolgens redactioneel aansturen. Dit houdt in dat we adviseren over de sfeer van het beeldmateriaal, de lengte van de tekst en de tone of voice. Tekst wordt online anders geconsumeerd door de bezoeker dan offline. Wij weten hier alles van en zullen daar ook over adviseren. Bondige zinnen, snel tot de kern komen, het visueel aantrekkelijk maken en goede doorklik mogelijkheden zijn bijvoorbeeld van belang

Voor het optimale resultaat…

Voor het optimale proces is goede communicatie belangrijk. Snel schakelen en een goede planning bevordert de voortgang, zorgt voor een beter resultaat en voor een snellere realisatie. Het online magazine is een krachtig middel voor het vertellen van je verhaal en het aantrekkelijk maken van je brand. Ondersteund met mooi beeldmateriaal zorg je voor een professionele uitstraling dat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van jouw merk.

Interesse in het online magazine van V1? Neem contact op voor een vrijblijvend plan en offerte op maat!

Vraag of opmerking?

Like ons op Facebook!

Marit werkt als online marketeer en is verantwoordelijk voor online ondersteuning en advies voor diverse opdrachtgevers. Ze helpt bij het opzetten van Adwords, Social media en e-mail campagnes, maar zorgt ook voor een optimaal functionerende site en de juiste off- en online communicatie. Tijdens haar werk streeft ze altijd naar innovatie en het doorvoeren van de nieuwste technieken om het best mogelijke resultaat te behalen.

Marit van Tuin

Online marketeer

U gebruikt een verouderde browser!

Werk uw huidige browser bij naar de laatste versie. Update mijn browser nu

×