5 tips voor effectieve e-mail marketing

Is het interessant om e-mailmarketing in te zetten voor jouw organisatie?
Wij zeggen JA! De conversie op e-mails is namelijk veel hoger dan via andere kanalen

Dat gaat uiteraard niet vanzelf. De technische inrichting, uitstraling en invulling van de nieuwsbrief zijn bepalend voor het succes. Het opstellen van effectieve nieuwsbrieven hoef je niet per se zelf te doen, je kan ook ons vragen de nieuwsbrief klaar te zetten! Waar wij zoal op letten?

1. Zorg dat de e-mail geschikt is voor mobiele apparaten

Ofwel; gebruik een zogeheten ‘responsive’ template. Gemiddeld opent 66% de e-mail op een smartphone of tablet. Het is dus erg belangrijk dat de nieuwsbrief er dan ook goed uit ziet op die apparaten en dat de doorklik buttons (ook wel Call to Action buttons genoemd) makkelijk aan te klikken zijn op een kleiner scherm.

‘Gemiddeld opent 66% de e-mail op een smartphone of tablet.’ 

2. Houd rekening met je doelgroep

Het heeft natuurlijk geen zin om een product te benoemen in de nieuwsbrief die de geadresseerde al bij je afneemt. De lezer wordt dan ook niet getriggerd en gaat ook niet over tot actie. Door verschillende mailinglijsten (ofwel segmenten) aan te maken, kan je ook maatwerk nieuwsbrieven gaan versturen.

3. Ga voor een overzichtelijk template

Naast dat het herkenbaar moet zijn waar de e-mail vandaan komt (is de huisstijl voldoende doorgevoerd?) moet het vooral een overzichtelijke en professionele e-mail zijn. Denk aan; pakkende koppen en call to action buttons, korte maar krachtige teksten en passende (bij voorkeur echte) fotografie.

4. Gebruik je beelden? Gebruik dan ook ALT-tekst

De alt-tekst van een afbeelding krijgt jouw relatie te zien als hij de afbeeldingen van de nieuwsbrief (nog) niet heeft geladen. De alt-tekst beschrijft wat er op de afbeelding staat.

Alt teksten

5. Ga voor kort maar krachtig

Doel van e-mailmarketing is dat de ontvanger getriggerd wordt om de e-mail te gaan lezen en over te gaan tot actie. Vaak is die actie ‘door gaan naar de website’. Die zogeheten conversie wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben, dan betekent dat de nieuwsbrief korte, enthousiasmerende en pakkende teksten moet bevatten.

Kort en krachtig

Meer informatie over e-mailmarketing? Of zelf een emailcampagne beginnen?
Onze online marketeers vertellen er graag meer over!

U gebruikt een verouderde browser!

Werk uw huidige browser bij naar de laatste versie. Update mijn browser nu

×