We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen. Overal waar we kijken en welk app we ook openen, je vindt het er altijd. Content! Met als doel om jouw aandacht te grijpen, iets te verkopen of iets bij te brengen. Uit onderzoek blijkt dat we dagelijks met maar liefst 3.000 verschillende boodschappen worden geconfronteerd. Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en daar maken we als organisaties natuurlijk dankbaar gebruik van.

Bij 9 van de 10 bedrijven waar we zijn zien we dat het produceren van content nog ad hoc gebeurd. En dat is zonde. Want dit resulteert vaak in nutteloze content, wat wegvalt in de complete massa. En door die gigantische massa aan content wat we dagelijks te verduren krijgen is het van essentieel belang om vanuit een goede contentstrategie te werken. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Wij nemen je mee!

Stap 1: bepaal je doel

Klinkt logisch. Maar toch zien we vaak anders. Bepaal je doel. Het doel voor jouw content. Wat moet het voor jou en jouw organisatie doen? Heb je het antwoord op deze vraag niet paraat, dan weet je dus ook nooit of de content voor je werkt. En wees je er van bewust dat er een verschil is tussen businessdoelen en contentdoelen. Content is namelijk een middel en moet geen doel op zich worden. Dus hoe kan jouw content er aan bijdragen om jouw business doelstellingen te behalen? Jouw contentdoelen formuleer je het liefst actief en maak je meetbaar.

Twee goede voorbeelden van zulke contentdoelen: 

  • De content moet er voor zorgen dat we ten opzichte van periode X 13% meer traffic genereren naar onze website;
  • De content moet er voor zorgen dat onze nieuwsbriefinschrijvingen met 5% stijgen ten opzichte van vorige maand.

Wat je kan helpen bij het bepalen van de contentdoelen is goed te kijken naar de customer journey die je hebt uitgestippeld voor jouw doelgroep. Wat wil je in welke fase bereiken? Dat brengt ons gelijk bij de volgende stap.

Stap 2: bepaal je doelgroep

Bepaal de doelgroep voor jouw content. Voor wie schrijf je content? Wie moet het aanspreken? Maar ook: wat zijn relevante thema’s die momenteel onder de doelgroep spelen? Waar kun je ze bij helpen? En waar gaan ze op aan? Omschrijf je doelgroep zo specifiek mogelijk. Werk zo specifiek mogelijke persona’s uit. Dit helpt je uiteindelijk ook bij het brainstormen naar de juiste content.

Stap 3: kies je rubrieken

Zie je content als een magazine. Huh, een magazine? Yes, je leest het goed. Want de wijze waarop mensen informatie consumeren is drastisch aan het veranderen. Om tegenwoordig op te vallen zou je echt content moeten maken wat raakt. Stap dus in de rol van redacteur. Als jouw bedrijf een magazine zou zijn, wat zou een redacteur dan voor content produceren om zijn lezers te vermaken. Welke rubrieken zouden er in dat magazine passen? Zorg dat je minimaal 4 rubrieken hebt uitgedacht, zodat je straks voldoende afwisseling hebt in jouw content. Zet jij bijvoorbeeld een trendpanel op? Of kies jij ervoor om een van jouw collega’s een dag uit zijn leven te laten filmen? Wees creatief en brainstorm er met jouw collega’s op los. Gegarandeerd succes!

Stap 4: kies je kanalen

Nu je weet welke doelgroepen je hebt en welke rubrieken je vorm wilt gaan geven is het tijd om te bepalen via welke kanalen je de content weg wil zetten. Hou hierbij de rubrieken en jouw doelgroepsegmenten in je achterhoofd. Waar bevindt mijn doelgroep zich? En welke rubriek leent zich het beste voor kanaal X?

Stap 5: stel je contentplanning op

Ga aan de slag met de verschillende rubrieken en stel een goede contentplanning op. In een ideale contentplanning wissel je af tussen verschillende rubrieken. Zo houd je afwisseling jouw content en blijf je jouw doelgroep verrassen.

Let’s go!

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het inzetten van jouw contentstrategie? Schroom niet en neem gerust contact op.

Geschreven door

Marith Vonder

Gepubliceerd op 8 april 2022

Expertises Online marketing