Je hebt de naam vast al eens een horen vallen: Google Search Console. Maar hoe het werkt en hoe je het optimale eruit haalt, tja dat is nog een brug te ver.
Maar dat is een gemiste kans, want als SEO een onderdeel is van je marketingmix, dan is Google Search Console de absolute way to go. 

Waarom? Met Google Search Console kun je heel gemakkelijk zelf je zoekmachine optimalisatie verbeteren, zonder al te veel hulp van buitenaf. En dat is fijn, want SEO kan soms best technisch en ingewikkeld zijn. Daarnaast streven we er natuurlijk allemaal naar om zo hoog mogelijk in Google te scoren. Dus als daar een tool voor is die ons daar bij kan helpen, dan is dat wat ons betreft een win-win situatie. En niet geheel onbelangrijk en fijn om te weten: Google Search Console is nog gratis ook.

Wij nemen je mee in de wereld van Google Search Console en leggen uit hoe je Google Search Console in kan zetten voor jouw organisatie

Wat is Google Search Console?

Allereerst terug naar de basis. Google Search Console is een gratis tool van Google. Met Google Search Console kun je de prestaties en posities van je website in Google bijhouden. Telkens wanneer er een zoekopdracht wordt ingevoerd op Google, stuurt Google dit door naar zijn database. Met Google Search Console kun je uiteindelijk zien hoeveel van dat verkeer bij jouw website terecht komt, of op welke zoektermen jouw website wordt getoond. 

En dat is natuurlijk super fijn als je gericht bezig bent met het optimaliseren van jouw SEO. Want je kunt niet alleen de meest recente statistieken bekijken, maar ook die van een maand of een jaar terug. Zo kun je dus meteen zien of al jouw effort al het gewenste resultaat oplevert. 

Het is overigens niet verplicht om Google Search Console te hebben om zichtbaar te zijn in Google, maar het helpt je wel om te begrijpen hoe Google jouw website ziet.

Google Search Console instellen

Overtuigd van wat Google Search Console voor jouw website kan bieden? Dan is het tijd om Google Search Console te installeren. 

Stap 1: Meld je aan bij je Google Account

Zorg ervoor dat je aangemeld bent bij jouw Google account. Gebruik je zowel een persoonlijk als zakelijk Google account, bedenk je dan goed aan welk e-mailadres je het account gekoppeld wilt hebben.

Stap 2: Meld je aan bij Google Search Console

Ga naar Google Search Console en klik op ‘nu starten’. En vul vervolgens onder het blokje ‘Domein’ de URL van jouw website in. Zorg ervoor dat je hierbij de exacte URL gebruikt. Dus controleer vooral even hoe deze wordt weergeven in de browserbalk.

google trends kantoorhond

Stap 3: Je website verifiëren

Nadat je, je domein hebt toegevoegd kom je terecht op een scherm met behoorlijk wat info. Schrik niet ;-). Bovenin het scherm vind je een dropdown waarbij je jouw hosting provider kan selecteren. Op die manier krijg je gerichte instructies om je domeineigendom te verifiëren via het DNS-record.

Et voila, jouw website is nu gekoppeld met Google Search Console.

Hoe werkt Google Search Console?

Nu je Google Search Console hebt ingesteld, is het tijd om aan de slag te gaan. We nemen je stapsgewijs mee in de belangrijkste functi

Prestaties

Als je in het linkermenu kijkt, zie je gelijk bovenaan prestaties staan. Binnen dit tabblad kun je exact zien via welke zoekopdrachten er verkeer naar jouw website komt. Hetzelfde geldt voor de vertoningen binnen Google. Je kunt deze data tot maximaal 16 maanden terug ophalen. Houd er wel rekening mee dat de data pas beschikbaar is vanaf het moment dat je Google Search Console aanmaakt. 

Alhoewel veel termen voor zich spreken, zetten we de belangrijkste termen nog even op een rijtje: 

  • Klikken
    Het aantal klikken vertelt je hoeveel mensen daadwerkelijk naar jouw website hebben geklikt na een zoekopdracht binnen Google. Als je de klikken afzet tegen de vertoningen, dan kan dit aantal iets zeggen over de prestaties van je paginatitels en meta-beschrijvingen. Volgens Google is de gemiddelde CTR ongeveer 2%, maar houd er rekening mee dat dit sterk afhankelijk is van de branche waarin je actief bent.
  • Vertoningen
    It’s all in the name. Maar dit is het aantal keren dat een gebruiker jouw link naar de website heeft gezien in de zoekresultaten.
  • Gemiddelde positie.
    Dit is de gemiddelde positie van een specifiek zoekwoord in de zoekresultaten.

Al met al kun je onder het tabje prestaties dus kritisch kijken naar de prestaties van jouw website op verschillende zoekwoorden. Staan de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden niet tussen dit rijtje? Dan zul je wellicht eerst de content op je website moeten optimaliseren.

URL-inspectie

Onder het tabje ‘prestaties’ vind je ‘URL-inspectie’. Met deze tool kun je een check laten uitvoeren. Bij deze check controleert Google Search Console of alle pagina’s goed geïndexeerd worden. Mochten er voor Google issues zijn met het crawlen van je website dan vind je die hier terug. Wat hier heel fijn aan is, is dat Google Search Console vervolgens ook zelf oplossingen aandraagt. Het kan zijn dat deze oplossingen alsnog van technische aard zijn, maar het helpt je in ieder geval een stuk verder op weg in de communicatie met je webbouwer. Als je vervolgens deze fouten hebt opgelost, kun je een indexering aanvragen en daarmee vraag je of Google jouw pagina nog een keer wil komen controleren.

Dekking

Onder het tabblad Index vind je een drietal kopjes, waaronder Dekking. Advies is om dit tabblad regelmatig te controleren om te zien welke fouten en waarschuwingen er verschijnen. Deze issues zijn ook vaak van technische aard. Meldingen met de status ‘fout’ dien je zo snel mogelijk op te lossen. ‘Waarschuwingen’ zijn daarentegen minder urgent, maar dien je in de toekomst ook zeker op te lossen.

Sitemap

Een sitemap kun je zien als een zogeheten routekaart naar je website. Als je met WordPress werkt kan het zijn dat je website automatisch een sitemap indient. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het handig om deze zelf in te dienen. Je sitemap kun je vaak terugvinden door /sitemap.xml achter je URL te zetten. 

Mochten er fouten zijn met je sitemap. Dan kun je dit ook onder dit tabblad terugvinden. Controleer dit dus ook regelmatig, zodat je er zeker van bent dat Google jouw routekaart naar je website goed weet te vinden.

Verwijderingen

Onder verwijderingen kun je pagina’s of afbeeldingen indienen waarvan je wil dat Google deze niet meer meeneemt in de zoekresultaten. Deze tool gebruik je enkel wanneer je een dringende update wilt aanvragen. Wanneer je deze tool het beste achterwege kan laten, lees je hier.

Hulp bij Google Search Console

We hopen je een zo goed mogelijke inkijkje te hebben gegeven in het gebruik van Google Search Console. Wat ons betreft een absolute must als je druk bezig bent met zoekmachine optimalisatie. Onze ervaring leert dat je het meest optimale uit Google Search Console haalt, wanneer je dit toevoegt aan je wekelijkse routine. Check iedere week even hoe de resultaten er bij staan, zie je nog opvallende dingen, dan kun je er gelijk actiepunten aan koppelen, zodat je er ten alle tijden op tijd bij bent.

Geschreven door

Marith Vonder

Gepubliceerd op 17 juni 2022

Expertises Cultuur